ENTREPRENØRSKAP & VERDISKAPENDE LEDELSESjekk historien om pågangsmot, handlekraft, idérikdom, gründerskap, innovasjon og vekst!
Helt siden ungdomsåra har jeg hatt en interesse for å skape, begeistre, bygge relasjoner, utvikle, gjennomføre og stadig oppnå nye, hårete mål. Det fordrer både systematikk, fleksibilitet, samarbeid, langsiktighet og evnen til å kalkulere risiko og analysere, samt en god dose kreativitet, forretningssans og gründerånd. Innovasjon og idéutvikling er på mange måter en livsstil. Jeg blir trigget av motstand og utfordringer. For meg byr de fleste utfordringer på muligheter. Jakten på gode løsninger og nye ideer pågår konstant. Kombinert med en lidenskap for PR & kommunikasjon, mediefag, pedagogikk, organisasjonsarbeid og sceneliv blir det fart på sakene. Er du i tillegg flink til å engasjere og få med deg folk på laget er er du dømt til å lykkes. Ta en titt på prosjektene jeg har ledet nedenfor. Trenger du en liten idéastronaut på laget? Jeg er klar for nye utfordringer. Telefon: 916 92 412 E-post: frode.rismyhr@me.com |
Frode Aleksander har en unik kombinasjon av kreativitet og struktur og kommer i mål med glans og presisjon. Ingen oppgaver er for store og han bidrar til profesjonelle oppsetninger med høy kvalitet. Frode har evnen til å se og utvikle hver enkelt person og skaper stort engasjement. Når du jobber med Frode blir dagen litt bedre, fordi du blir møtt med varme, begeistring og mye humor! (Marianne Bostrøm, produsent og PR-ansvarlig)
PROSJEKTER & MERITTER
Utviklet Norges største teaterorganisasjon - vekst på 99 900 prosent!
Fra 2002 - 2020 bygde jeg opp og ledet Frilynt Norge til å bli Norges største teaterorganisasjon. Med to tomme hender og 20 000 kroner til rådighet startet jeg eventyret som skulle ende med en medlemsvekst på 20 000 mennesker, flere hundre nye lokallag, en omsetningsvekst på 20 millioner kroner, 14 ansatte, tusenvis av deltagere på kurs, 250 000 publikummere på teater i hele landet hvert år (Nærmere 2 millioner mennesker besøkte det lokale teatertilbudet under min ledelse av organisasjonen). Få nasjonale organisasjoner i Norden kan vise til en vekst på 99 900 prosent i omsetningen og en medlemsvekst på 1233 prosent. Frilynt Norge gikk fra å være en ubetydelig aktør til å bli en av Nordens viktigste stemmer for frivillig scenekunst, amatørteater og kulturfrivillighet. Jeg startet med hjemmekontor og endte opp med et senter på 2000 kvadratmeter. Som generalsekretær fikk jeg utnyttet evnene og lidenskapen for entreprenørskap, organisasjonsutvikling, PR & kommunikasjon - og ikke minst samarbeide med utrolig mange flotte mennesker i hele Norden.
Fra 2002 - 2020 bygde jeg opp og ledet Frilynt Norge til å bli Norges største teaterorganisasjon. Med to tomme hender og 20 000 kroner til rådighet startet jeg eventyret som skulle ende med en medlemsvekst på 20 000 mennesker, flere hundre nye lokallag, en omsetningsvekst på 20 millioner kroner, 14 ansatte, tusenvis av deltagere på kurs, 250 000 publikummere på teater i hele landet hvert år (Nærmere 2 millioner mennesker besøkte det lokale teatertilbudet under min ledelse av organisasjonen). Få nasjonale organisasjoner i Norden kan vise til en vekst på 99 900 prosent i omsetningen og en medlemsvekst på 1233 prosent. Frilynt Norge gikk fra å være en ubetydelig aktør til å bli en av Nordens viktigste stemmer for frivillig scenekunst, amatørteater og kulturfrivillighet. Jeg startet med hjemmekontor og endte opp med et senter på 2000 kvadratmeter. Som generalsekretær fikk jeg utnyttet evnene og lidenskapen for entreprenørskap, organisasjonsutvikling, PR & kommunikasjon - og ikke minst samarbeide med utrolig mange flotte mennesker i hele Norden.
Utviklet og gründet nettbutikk
I 2010 startet jeg nettbutikken KostMask.no. Målet var å bygge opp en tjeneste til det beste for det frivillige scenekunstfeltet. Nettbutikken importerer og leverer i dag teatersminke, materiell, SFX, parykker og kostymer til både privatmarkedet, teatergrupper, revylag, kulturskoler, folkehøgskoler, dramalinjer m.m. i hele Norge.
I 2010 startet jeg nettbutikken KostMask.no. Målet var å bygge opp en tjeneste til det beste for det frivillige scenekunstfeltet. Nettbutikken importerer og leverer i dag teatersminke, materiell, SFX, parykker og kostymer til både privatmarkedet, teatergrupper, revylag, kulturskoler, folkehøgskoler, dramalinjer m.m. i hele Norge.
Utviklet og gründet nasjonalt teatersenter
I 2015 tok jeg initiativ til å bygge opp og utvikle Teaterbanken.no - et nasjonalt senter for formidling av kostymer, kulisser, scenografi, rekvisitter, teatersminke, sceneteknikk og kompetanse. Det ble også innledet samarbeid High House Production Park i Purfleet, London som står for produksjon av kulisser og kostymer til Royal Opera House (ROH) i London. Teaterbanken.no leverer i dag tjenester til teatergrupper, revylag, folkehøgskoler og kulturskoler i hele Norge.
I 2015 tok jeg initiativ til å bygge opp og utvikle Teaterbanken.no - et nasjonalt senter for formidling av kostymer, kulisser, scenografi, rekvisitter, teatersminke, sceneteknikk og kompetanse. Det ble også innledet samarbeid High House Production Park i Purfleet, London som står for produksjon av kulisser og kostymer til Royal Opera House (ROH) i London. Teaterbanken.no leverer i dag tjenester til teatergrupper, revylag, folkehøgskoler og kulturskoler i hele Norge.
Gründersuksess med kulturelt entreprenørskap
I 2004 gründet og utviklet jeg som medeier i produksjonsselskapet Ivo DaCapo en av Østlandets største revysuksesser. Dette genererte 155.000 publikummere, 24 produksjoner, flere hundre forestillinger, show på Dizzie Showteater i Oslo, 600 revynummer, solide kritikker, et fantastisk publikum og hundrevis av medieoppslag og en samlet omsetning på opp mot 70 millioner kroner. I tillegg til å være en av fem skuespillere, var jeg PR & medieansvarlig. Jeg er stolt av å ha bidratt til å bygge opp showsuksessen Ivo DaCapo med sine imponerende resultater. Ivo DaCapo viser hvordan kultur som næring kan gi positive ringvirkninger for lokalt næringsliv, arbeidsplasser, lokal identitet, turisme og omdømme for en hel region.
I 2004 gründet og utviklet jeg som medeier i produksjonsselskapet Ivo DaCapo en av Østlandets største revysuksesser. Dette genererte 155.000 publikummere, 24 produksjoner, flere hundre forestillinger, show på Dizzie Showteater i Oslo, 600 revynummer, solide kritikker, et fantastisk publikum og hundrevis av medieoppslag og en samlet omsetning på opp mot 70 millioner kroner. I tillegg til å være en av fem skuespillere, var jeg PR & medieansvarlig. Jeg er stolt av å ha bidratt til å bygge opp showsuksessen Ivo DaCapo med sine imponerende resultater. Ivo DaCapo viser hvordan kultur som næring kan gi positive ringvirkninger for lokalt næringsliv, arbeidsplasser, lokal identitet, turisme og omdømme for en hel region.
Gründet eget selskap
Sprellemann AS er selskapet jeg driver til daglig. Selskapet leverer tjenester og oppdrag innen regi, produksjonsledelse, prosjektledelse, PR & kommunikasjon, content marketing, videoproduksjon, kurs, foredrag og workshops.
Sprellemann AS er selskapet jeg driver til daglig. Selskapet leverer tjenester og oppdrag innen regi, produksjonsledelse, prosjektledelse, PR & kommunikasjon, content marketing, videoproduksjon, kurs, foredrag og workshops.
Nasjonal kartlegging til Kulturdepartementet
Med støtte fra Kulturdepartementet ledet jeg på oppdrag fra Teateralliansen arbeidet med rapporten "Behov på amatørteaterfeltet - kartlegging av teaternorge 2016". Dette var en større kartlegging av det frivillige scenekunstfeltet i Norge. Rapporten er ført i pennen av undertegende og ble fremlagt for Kulturministeren og direktøren i Kulturdepartementet - og senere også benyttet som kilde for By- og regionforskningsinstituttet NIBR i sin kartlegging av amatørteaterfeltet.
Med støtte fra Kulturdepartementet ledet jeg på oppdrag fra Teateralliansen arbeidet med rapporten "Behov på amatørteaterfeltet - kartlegging av teaternorge 2016". Dette var en større kartlegging av det frivillige scenekunstfeltet i Norge. Rapporten er ført i pennen av undertegende og ble fremlagt for Kulturministeren og direktøren i Kulturdepartementet - og senere også benyttet som kilde for By- og regionforskningsinstituttet NIBR i sin kartlegging av amatørteaterfeltet.
Overtakelse og utvikling av kulturhus
Jeg ledet arbeidet med overtakelse og utvikling av driften av Verdensteateret Kulturhus og Napergården i Sandefjord på vegne av Sandefjord kommune.
Jeg ledet arbeidet med overtakelse og utvikling av driften av Verdensteateret Kulturhus og Napergården i Sandefjord på vegne av Sandefjord kommune.
Norgesmesterskap i teatersport for ungdom (MinusManus)
I 2011 lanserte og ledet jeg Junior-NM i Teatersport. Prosjektet hadde som mål å rekruttere ungdom til improvisasjonsteatermiljøet i Norge. Prosjektet ble en stor suksess. I 2015 videreutviklet jeg konseptet og MinusManus så dagens lys. Nå var det blitt en landsomfattende improteaterfestival for ungdom. Prosjektet ble gjennomført i samarbeid med paraplyen Teateralliansen. Prosjektet fikk 2,4 millioner kroner fra Kulturdepartementet til utvikling og gjennomføring av prosjektet i perioden 2015-2018.
I 2011 lanserte og ledet jeg Junior-NM i Teatersport. Prosjektet hadde som mål å rekruttere ungdom til improvisasjonsteatermiljøet i Norge. Prosjektet ble en stor suksess. I 2015 videreutviklet jeg konseptet og MinusManus så dagens lys. Nå var det blitt en landsomfattende improteaterfestival for ungdom. Prosjektet ble gjennomført i samarbeid med paraplyen Teateralliansen. Prosjektet fikk 2,4 millioner kroner fra Kulturdepartementet til utvikling og gjennomføring av prosjektet i perioden 2015-2018.
Etablering av Kulturalliansen - kulturlivets svar på Norges idrettforbund
Våren 2015 innledet organisasjonene Frilynt Norge, Noregs Ungdomslag, Norsk Amatørteaterforbund, Studieforbundet kultur og tradisjon og Norsk musikkråd et kulturpolitisk samarbeid. Vi hadde en felles ambisjon om å bruke den nye samarbeidskonstellasjonen til å prøve å realisere eit større prosjekt som var blitt snakket om i de frivillige kulturorganisasjonene i en årrekke; Å etablere en felles, sammenslutning for de frivillige kulturorganisasjonene. Kulturdepartementet og daværende kulturminister Thorild Widvey var positive til ideen og bevilget støtte til utredning og etablering. Kulturalliansen så dagens lys og samler i dag alle de nasjonale kulturorganisasjonene i Norge.
Våren 2015 innledet organisasjonene Frilynt Norge, Noregs Ungdomslag, Norsk Amatørteaterforbund, Studieforbundet kultur og tradisjon og Norsk musikkråd et kulturpolitisk samarbeid. Vi hadde en felles ambisjon om å bruke den nye samarbeidskonstellasjonen til å prøve å realisere eit større prosjekt som var blitt snakket om i de frivillige kulturorganisasjonene i en årrekke; Å etablere en felles, sammenslutning for de frivillige kulturorganisasjonene. Kulturdepartementet og daværende kulturminister Thorild Widvey var positive til ideen og bevilget støtte til utredning og etablering. Kulturalliansen så dagens lys og samler i dag alle de nasjonale kulturorganisasjonene i Norge.
Nordens største sommerleir for scene, film og ungdomskultur
I 2004 gründet og etablerte jeg sommerleiren SplæshCamp med fokus på teater, film og ungdomskultur. SplæshCamp er arrangert hvert år siden 2004 og er blitt en av Nordens største suksesser på sitt felt. Siden starten har arrangementet vokst fra 40 deltagere og 3 workshops til mer enn 500 deltagere, nærmere 100 frivillige og rundt 30 workshops.
I 2004 gründet og etablerte jeg sommerleiren SplæshCamp med fokus på teater, film og ungdomskultur. SplæshCamp er arrangert hvert år siden 2004 og er blitt en av Nordens største suksesser på sitt felt. Siden starten har arrangementet vokst fra 40 deltagere og 3 workshops til mer enn 500 deltagere, nærmere 100 frivillige og rundt 30 workshops.
Mottatt kulturprisen i to kommuner
Jeg mottok Andebu kommunes og Sandefjord kommunes kulturpris for min innsats for kulturlivet, revy- og musikalmiljøet og mangeårig engasjement for barn og ungdom i kommunen.
Jeg mottok Andebu kommunes og Sandefjord kommunes kulturpris for min innsats for kulturlivet, revy- og musikalmiljøet og mangeårig engasjement for barn og ungdom i kommunen.
Nordisk konferanse om frivillighet, ungdom, politikk og samfunnsansvar
Som nestleder i Nordisk Samorganisasjon for Ungdomsarbeid (NSU) tok jeg initiativ til og utviklet en stor nordisk konferanse i København om ungdom, frivillighet, politikk og foreningsliv i Norden. Jeg deltok i prosjektledelsen for konferansen. Nærmere 300 personer fra organisasjoner, politikk og samfunnsliv i Norden deltok. Prosjektet var støttet av Nordisk ministerråd og Nordisk Barne- og Ungdomskomité (NORDBUK).
Som nestleder i Nordisk Samorganisasjon for Ungdomsarbeid (NSU) tok jeg initiativ til og utviklet en stor nordisk konferanse i København om ungdom, frivillighet, politikk og foreningsliv i Norden. Jeg deltok i prosjektledelsen for konferansen. Nærmere 300 personer fra organisasjoner, politikk og samfunnsliv i Norden deltok. Prosjektet var støttet av Nordisk ministerråd og Nordisk Barne- og Ungdomskomité (NORDBUK).
Gründet ungdomskulturhus
Jeg er stolt av å ha gründet og ledet fram et av de mest suksessrike, ikke-kommunale ungdomskulturhusene i Norge. I 2014 varslet politiets ungdomsgruppe i media og politikerne i Sandefjord at det var et behov for et tilbud til uorganisert ungdom. Jeg tok straks initiativ overfor Sandefjord kommune og foreslo å etablere Ungdomshuset Napern1916. Jeg skisserte hva et slikt tilbud kunne bestå av. Et enstemmig bystyre gikk for ideen. Tilbudet ble umiddelbart en formidabel suksess og har samlet over 15 000 besøkende på kort tid. Napern1916 har i dag 8 ansatte i tillegg til en rekke innleide instruktører. Prosjektet er finansiert av blant annet Sandefjord kommune, helsedirektoratet, sponsorer og frivillige. Det ble også gjort et stort interessepolitisk, organisatorisk og ungdomsfaglig arbeid i forbindelse med utvikling av ungdomshuset.
Jeg er stolt av å ha gründet og ledet fram et av de mest suksessrike, ikke-kommunale ungdomskulturhusene i Norge. I 2014 varslet politiets ungdomsgruppe i media og politikerne i Sandefjord at det var et behov for et tilbud til uorganisert ungdom. Jeg tok straks initiativ overfor Sandefjord kommune og foreslo å etablere Ungdomshuset Napern1916. Jeg skisserte hva et slikt tilbud kunne bestå av. Et enstemmig bystyre gikk for ideen. Tilbudet ble umiddelbart en formidabel suksess og har samlet over 15 000 besøkende på kort tid. Napern1916 har i dag 8 ansatte i tillegg til en rekke innleide instruktører. Prosjektet er finansiert av blant annet Sandefjord kommune, helsedirektoratet, sponsorer og frivillige. Det ble også gjort et stort interessepolitisk, organisatorisk og ungdomsfaglig arbeid i forbindelse med utvikling av ungdomshuset.
Utviklet flere store folketeater
Som innleid regissør, entreprenør og verdiskapende prosjektleder har jeg utviklet flere musikkteatermiljøer med både amatører og profesjonelle som er unike i nasjonal målestokk. Jeg har lykkes med å bygge flere store produksjoner med nedslagsfelt i flere fylker, flere hundre involverte og opptil 10 000 publikummere på hver produksjon. I tillegg til høyt teaterfaglig og sosialfaglig nivå er dette er mulig gjennom målrettet omdømmebygging, rekrutteringsarbeid, kvalitetsfokus, forretningssans og teambygging. Ta gjerne kontakt hvis du ønsker å høre hvordan man kan bygge et folketeater!
Som innleid regissør, entreprenør og verdiskapende prosjektleder har jeg utviklet flere musikkteatermiljøer med både amatører og profesjonelle som er unike i nasjonal målestokk. Jeg har lykkes med å bygge flere store produksjoner med nedslagsfelt i flere fylker, flere hundre involverte og opptil 10 000 publikummere på hver produksjon. I tillegg til høyt teaterfaglig og sosialfaglig nivå er dette er mulig gjennom målrettet omdømmebygging, rekrutteringsarbeid, kvalitetsfokus, forretningssans og teambygging. Ta gjerne kontakt hvis du ønsker å høre hvordan man kan bygge et folketeater!
Nasjonale teaterdager
I 2018 lanserte og utviklet jeg konseptet og arrangementet STAGE - inspirerende fagdager for teaterfolk. Prosjektet ble tildelt 200 000 kroner fra LNU Kultur (Landsrådet for Norges barne- og ungdomsorganisasjoner). STAGE er en helt ny møteplass med kurs, interessepolitisk verksted, nettverksbygging, erfaringsdeling, begeistring, dialog og påfyll på tvers av teatergrupper og revylag i hele Norge. Igjen er verdiskapning et nøkkelord.
I 2018 lanserte og utviklet jeg konseptet og arrangementet STAGE - inspirerende fagdager for teaterfolk. Prosjektet ble tildelt 200 000 kroner fra LNU Kultur (Landsrådet for Norges barne- og ungdomsorganisasjoner). STAGE er en helt ny møteplass med kurs, interessepolitisk verksted, nettverksbygging, erfaringsdeling, begeistring, dialog og påfyll på tvers av teatergrupper og revylag i hele Norge. Igjen er verdiskapning et nøkkelord.
Nordisk Mesterskap i Film
Jeg gründet, utviklet og arrangerte Nordisk Mesterskap i Film for ungdom i samarbeid med Nordisk Samorganisasjon for Ungdomsarbeid. Unge filmskapere fra Norge, Finland, Sverige, Danmark og Island deltok. Prosjektet ble støttet av Landsrådet for Norges barne- og ungdomsorganisasjoner (LNU), Nordisk Ministerråd ved Nordisk Barne- og Ungdomskomité og Sandefjord kommune.
Jeg gründet, utviklet og arrangerte Nordisk Mesterskap i Film for ungdom i samarbeid med Nordisk Samorganisasjon for Ungdomsarbeid. Unge filmskapere fra Norge, Finland, Sverige, Danmark og Island deltok. Prosjektet ble støttet av Landsrådet for Norges barne- og ungdomsorganisasjoner (LNU), Nordisk Ministerråd ved Nordisk Barne- og Ungdomskomité og Sandefjord kommune.
Utviklingsarbeid i nasjonal manustjeneste
Med støtte fra Kulturdepartementet deltok jeg i prosjektledelsen for moderniseringen og utviklingsarbeidet i den nasjonale manustjenesten Dramas. Dramas formidler spillerettigheter til en rekke teatergrupper, folkehøgskoler, kulturskoler og videregående skoler.
Med støtte fra Kulturdepartementet deltok jeg i prosjektledelsen for moderniseringen og utviklingsarbeidet i den nasjonale manustjenesten Dramas. Dramas formidler spillerettigheter til en rekke teatergrupper, folkehøgskoler, kulturskoler og videregående skoler.
Gründet teaterskole i fem fylker
I 2007 lanserte jeg ideen og konseptet Ungdommens Teaterskole (Frilynt Scene) med dramaundervisning og skuespillertrening for barn og unge mellom 6 og 18 år. Teaterskolen hadde avdelinger i Sandefjord, Drammen, Oslo, Lørenskog, Tønsberg, Hønefoss og Grimstad med flere hundre deltagere tilsammen. Teaterskolene kjørte både kurs og mindre produksjoner, samt deltok i Den Unge Scene (DUS-festivalen). Jeg fungerte som utvikler, teaterfaglig leder, kommunikasjonsansvarlig og prosjektleder.
I 2007 lanserte jeg ideen og konseptet Ungdommens Teaterskole (Frilynt Scene) med dramaundervisning og skuespillertrening for barn og unge mellom 6 og 18 år. Teaterskolen hadde avdelinger i Sandefjord, Drammen, Oslo, Lørenskog, Tønsberg, Hønefoss og Grimstad med flere hundre deltagere tilsammen. Teaterskolene kjørte både kurs og mindre produksjoner, samt deltok i Den Unge Scene (DUS-festivalen). Jeg fungerte som utvikler, teaterfaglig leder, kommunikasjonsansvarlig og prosjektleder.
Prosjektleder for Nordisk Kulturweekend
Jeg utviklet og ledet Nordisk Kulturweekend. Arrangementet samlet 60 deltagere fra 4H Danmark, Sydslesvigs danske Ungdomsforeninger, UMFÍ - Ungmennafélag Íslands, Sveriges 4H, DGI Landsstævne. Sydslesvig i Nord-Tyskland, Danmark, Sverige, Island og Norge var representert. Tverrfaglig teaterverksted og kreativ fritidsklubb sto på programmet - i tillegg til utveksling, erfaringsutveksling, nordisk språk og kultur og nettverksbygging. Prosjektet ble støttet av Nordisk Ministerråd ved Nordisk Barne- og Ungdomskomité (NORDBUK).
Jeg utviklet og ledet Nordisk Kulturweekend. Arrangementet samlet 60 deltagere fra 4H Danmark, Sydslesvigs danske Ungdomsforeninger, UMFÍ - Ungmennafélag Íslands, Sveriges 4H, DGI Landsstævne. Sydslesvig i Nord-Tyskland, Danmark, Sverige, Island og Norge var representert. Tverrfaglig teaterverksted og kreativ fritidsklubb sto på programmet - i tillegg til utveksling, erfaringsutveksling, nordisk språk og kultur og nettverksbygging. Prosjektet ble støttet av Nordisk Ministerråd ved Nordisk Barne- og Ungdomskomité (NORDBUK).
Gründet filmskole i tre fylker
I 2009 lanserte jeg ideen og konseptet Ungdommens Filmskole (Frilynt Film) med filmundervisning for ungdom mellom 13 og 18 år. Dette ble starten på et stort filmmiljø som også ble en del av Frilynt Norges nasjonale kurstilbud. Filmskolen ble støttet av Sparebankstiftelsen, Sandefjord kommune, Drammen kommune og Anders Jahres Humanitære Stiftelse. Filmskolen hadde avdelinger i Sandefjord, Drammen og Oslo med flere hundre deltagere tilsammen. Filmskolene kjørte både workshops og filmproduksjoner. Det ble ansatt egen filmrådgiver. Jeg fungerte som utvikler, daglig leder, kommunikasjonsansvarlig og prosjektleder.
I 2009 lanserte jeg ideen og konseptet Ungdommens Filmskole (Frilynt Film) med filmundervisning for ungdom mellom 13 og 18 år. Dette ble starten på et stort filmmiljø som også ble en del av Frilynt Norges nasjonale kurstilbud. Filmskolen ble støttet av Sparebankstiftelsen, Sandefjord kommune, Drammen kommune og Anders Jahres Humanitære Stiftelse. Filmskolen hadde avdelinger i Sandefjord, Drammen og Oslo med flere hundre deltagere tilsammen. Filmskolene kjørte både workshops og filmproduksjoner. Det ble ansatt egen filmrådgiver. Jeg fungerte som utvikler, daglig leder, kommunikasjonsansvarlig og prosjektleder.
Prosjektledelse og utvikling av Nordisk Ungdomsuke
Nordisk Ungdomsuke ble arrangert i samarbeid med Nordisk Samorganisasjon for Ungdomsarbeid (NSU). Nordisk Ungdomsuke besto av mer enn 20 ulike workshop innen film, teater, scenekunst og kultur - samt en rekke events og nordiske aktiviteter. Målsettingen var å bygge vennskap, nettverk og relasjoner på tvers av Norden. 400 ungdommer fra hele Norden deltok på arrangementet. Prosjektet ble støttet av Nordisk Barne- og Ungdomskomité i Nordisk Ministerråd.
Nordisk Ungdomsuke ble arrangert i samarbeid med Nordisk Samorganisasjon for Ungdomsarbeid (NSU). Nordisk Ungdomsuke besto av mer enn 20 ulike workshop innen film, teater, scenekunst og kultur - samt en rekke events og nordiske aktiviteter. Målsettingen var å bygge vennskap, nettverk og relasjoner på tvers av Norden. 400 ungdommer fra hele Norden deltok på arrangementet. Prosjektet ble støttet av Nordisk Barne- og Ungdomskomité i Nordisk Ministerråd.
Norsk oversettelse av Shrek The Musical
Jeg hadde den store æren av å levere oversettelse av DreamWorks´ Shrek The Musical og Shrek The Musical jr. til norsk, og regissere norgespremieren. Anmelderen i Sandefjords Blad omtaler oversettelsen som "eksepsjonell... profesjonaliteten er forbløffende" og trillet terningen til en sekser under norgespremieren. "Et mesterverk!", skriver Romerikes Blad. "Storslagen", skriver Sarpsborg Arbeiderblad.
Jeg hadde den store æren av å levere oversettelse av DreamWorks´ Shrek The Musical og Shrek The Musical jr. til norsk, og regissere norgespremieren. Anmelderen i Sandefjords Blad omtaler oversettelsen som "eksepsjonell... profesjonaliteten er forbløffende" og trillet terningen til en sekser under norgespremieren. "Et mesterverk!", skriver Romerikes Blad. "Storslagen", skriver Sarpsborg Arbeiderblad.
Skolerevy som psykososialt tiltak
Siden 2003 har jeg vært innleid som regissør og leder av nærmere 30 prosjekter på ulike ungdomsskoler med revy og teaterarbeid som metode for styrking av psykososialt læringsmiljø. Jeg arbeider ut i fra en metodikk der psykisk helse, mestringsopplevelser, relasjonsbygging og tilhørighet står i fokus. Det handler om å se den enkelte og revyen er bare en bivirkning. Dette er noe av det mest meningsfulle jeg gjør. Ikke bare er det samfunnsnyttig, men det er utvikler innovative og kreative mennesker, noe som er viktig for framtida. Dette er noe alle ungdomsskoler burde hatt. Ta kontakt hvis du vil høre mer eller kanskje er interessert i et samarbeid.
Siden 2003 har jeg vært innleid som regissør og leder av nærmere 30 prosjekter på ulike ungdomsskoler med revy og teaterarbeid som metode for styrking av psykososialt læringsmiljø. Jeg arbeider ut i fra en metodikk der psykisk helse, mestringsopplevelser, relasjonsbygging og tilhørighet står i fokus. Det handler om å se den enkelte og revyen er bare en bivirkning. Dette er noe av det mest meningsfulle jeg gjør. Ikke bare er det samfunnsnyttig, men det er utvikler innovative og kreative mennesker, noe som er viktig for framtida. Dette er noe alle ungdomsskoler burde hatt. Ta kontakt hvis du vil høre mer eller kanskje er interessert i et samarbeid.
PROFESJONELLE STYREVERV
Som mangeårig styremedlem i Studieforbundet kultur og tradisjon, styremedlem i Norsk teaterråd, nestleder i Nordisk Samorganisasjon for Ungdomsarbeid, styremedlem i Studieforbundet Populus, styremedlem og styreleder i Teateralliansen og gjennom etablering av Kulturalliansen, har jeg vært med på å utarbeide løpende politiske strategier og plattformer for påvirkningsarbeidet – og ikke minst opparbeidet bred kunnskap om organisasjonsdrift, forretningsdrift, entreprenørskap, beslutningsprosesser, samfunnsliv og ulike kulturorganisasjoners særinteresser og virksomhet. Men ikke minst; jeg har erfaring med å samarbeide tett med drøssevis av dyktige mennesker og opparbeidet et stort nettverk i Norge og Norden.
Nordisk Samorganisasjon for Ungdomsarbeid
12 år som 1. nestleder og styremedlem. Organisasjonen har om lag 1,6 millioner medlemmer i hele Norden. Organisasjoner i alle de nordiske landene er tilsluttet paraplyen. Lederskole, utvekslingsprosjekter, kurs og konferanser, språkfellesskap og samarbeid er en viktig del av virksomheten.
Norsk teaterråd
Styremedlem. Tidligere paraplyorganisasjon for 17 landsomfattende organisasjoner som driver med amatørteater i Norge. Norsk teaterråd forvaltet en rekke statlige støtteordninger på vegne av Kulturdepartementet. Teaterrådet var medlem i International Amateur Theatre Association (AITA/IATA), og hørte der inn under den Nordeuropeiske Amatørteateralliansen (NEATA)
Teateralliansen
6 år som styreleder og styremedlem. Paraplyorganisasjon for teater- og kulturorganisasjonene Norsk Amatørteaterforbund, Noregs Ungdomslag, Frilynt Norge og Studieforbundet kultur og tradisjon. I tillegg var Norsk musikkråd med i oppstarten.
Kulturalliansen
1 år som styremedlem i interimstyret. Paraplyorganisasjon for de nasjonale kulturorganisasjonene i Norge. Var initiativtaker til etablering av Kulturalliansen.
Studieforbundet kultur og tradisjon
7 år som styremedlem. Studieforbundet kultur og tradisjon er Norges største på opplæring innen kultur i frivillig sektor, støttet av Kunnskapsdepartementet. Opplæringen omfatter alt i fra små enkeltkurs lokalt, til fordypning i ulike emner og spesialisering i teknikker, formell kompetanse og studiepoeng.
Studieforbundet Populus
Styremedlem. Studieforbundet Populus har til formål å fremme arbeidet med folkeopplysning og voksnes læring, og i samarbeid med medlemsorganisasjonene arbeide for et godt opplæringstilbud og høy studieaktivitet i hele landet. Jeg bidro i fusjonsprosessen til det nye studieforbundet Næring og samfunn.
Sprellemann AS
Styreleder. Produksjonsselskapet Sprellemann AS.
Nordisk Samorganisasjon for Ungdomsarbeid
12 år som 1. nestleder og styremedlem. Organisasjonen har om lag 1,6 millioner medlemmer i hele Norden. Organisasjoner i alle de nordiske landene er tilsluttet paraplyen. Lederskole, utvekslingsprosjekter, kurs og konferanser, språkfellesskap og samarbeid er en viktig del av virksomheten.
Norsk teaterråd
Styremedlem. Tidligere paraplyorganisasjon for 17 landsomfattende organisasjoner som driver med amatørteater i Norge. Norsk teaterråd forvaltet en rekke statlige støtteordninger på vegne av Kulturdepartementet. Teaterrådet var medlem i International Amateur Theatre Association (AITA/IATA), og hørte der inn under den Nordeuropeiske Amatørteateralliansen (NEATA)
Teateralliansen
6 år som styreleder og styremedlem. Paraplyorganisasjon for teater- og kulturorganisasjonene Norsk Amatørteaterforbund, Noregs Ungdomslag, Frilynt Norge og Studieforbundet kultur og tradisjon. I tillegg var Norsk musikkråd med i oppstarten.
Kulturalliansen
1 år som styremedlem i interimstyret. Paraplyorganisasjon for de nasjonale kulturorganisasjonene i Norge. Var initiativtaker til etablering av Kulturalliansen.
Studieforbundet kultur og tradisjon
7 år som styremedlem. Studieforbundet kultur og tradisjon er Norges største på opplæring innen kultur i frivillig sektor, støttet av Kunnskapsdepartementet. Opplæringen omfatter alt i fra små enkeltkurs lokalt, til fordypning i ulike emner og spesialisering i teknikker, formell kompetanse og studiepoeng.
Studieforbundet Populus
Styremedlem. Studieforbundet Populus har til formål å fremme arbeidet med folkeopplysning og voksnes læring, og i samarbeid med medlemsorganisasjonene arbeide for et godt opplæringstilbud og høy studieaktivitet i hele landet. Jeg bidro i fusjonsprosessen til det nye studieforbundet Næring og samfunn.
Sprellemann AS
Styreleder. Produksjonsselskapet Sprellemann AS.